Wednesday, May 19, 2010

Bank Islam, Barclays bangunkan produk kewangan Islam

KUALA LUMPUR 19 Mei 2010 - Bank Islam Malaysia Bhd. dan Barclays Bank plc hari ini menandatangani memorandum perjanjian (MoA) bagi menawarkan produk pelaburan dan penyelesaian lindung nilai Islam.

Kedua-dua bank baru-baru ini menyertai urus janji berlandaskan Syariah, dengan Barclays berperanan sebagai pihak pelengkap dalam transaski produk pelaburan, bernilai RM110 juta, yang ditawarkan oleh Bank Islam kepada pelanggan Barclays.

Pengarah Urusan Bank Islam, Datuk Seri Zukri Samat berkata, menerusi usaha sama itu, kedua-dua bank akan menawarkan platform kerjasama yang cekap.

"Perjanjian itu meliputi penyelesaian pengurusan risiko berlandaskan Syariah dan akan merasmikan usaha sama yang sudah terjalin antara kedua-dua bank.

"Untuk masa depan, kami berharap melancarkan lebih banyak produk secara bersama dengan Barclays," katanya selepas menandatangani MOA pada Forum Ekonomi Islam Dunia Keenam, di sini hari ini.

Zukri berkata, lebih banyak produk inovatif seperti pelaburan berstruktur, akan diperkenalkan dalam pasaran bagi menawarkan lebih banyak pilihan kepada pelanggan.

Beliau berkata, menerusi MoA, Bank Islam dan Barclays, antara lain, akan bekerja bersama-sama untuk membangunkan produk Perbendaharaan Islam.

Selain itu, beliau berkata, Bank Islam sedang mengenal pasti jalinan usaha sama dengan Barclays bagi membangunkan produk untuk tujuan dan strategi lindung nilainya sendiri.

"Setiap pihak dalam perjanjian itu menawarkan set unik kepakaran dan pengetahuan, yang jika digabungkan, akan mewujudkan sinergi yang boleh melonjakkan lagi perbankan Islam ke tahap yang lebih tinggi," katanya. - Bernama

No comments:

Post a Comment