Wednesday, May 26, 2010

AirAsia bantu pulihkan Bangkok

2010/05/27
Syarikat lancar kempen serlahkan semula tarikan destinasi tumpuan pelancong

AIRASIA melancarkan kempen untuk membantu Bangkok menghidupkan semula industri perjalanan dan pelancongannya selepas ibu kota Thailand itu dilanda keganasan terburuk yang menyaksikan 85 orang terbunuh dan 1,400 orang tercedera. Ketua Eksekutifnya, Datuk Seri Tony Fernandes, berkata syarikat itu komited untuk membantu Bangkok memikat pelancong dan menyerlahkan semula tarikannya sebagai destinasi tumpuan pelancong dunia. Syarikat penerbangan tambang murah itu akan bergiat memasarkan Bangkok dan tempat tarikan pelancong lain di Thailand dengan menawarkan tambang murah dan promosi menarik dengan slogan ‘It’s OK, Bangkok! AirAsia’s Behind You!’

“AirAsia adalah syarikat penerbangan Asean dan kami merasa bertanggungjawab menyokong komuniti di rantau ini, termasuk Thailand. Kami akan berusaha membantu Thailand pulih,” katanya pada sidang media di Bangkok.

Tony berkata, AirAsia menghadapi banyak krisis sebelum ini, termasuk wabak kesihatan, tsunami dan gempa bumi, tetapi berupaya pulih.

AirAsia akan menawarkan 10,000 tempat duduk percuma ke Bangkok dengan tempoh tempahan lima hari iaitu dari esok dan tempoh perjalanan di antara 7 Jun dengan 31 Ogos, katanya.
Syarikat itu akan juga menggalakkan pelancong berkunjung ke Thailand, melalui laman webnya yang mencatatkan 30 juta pengunjung sebulan.

“Kami juga akan menggunakan pesawat kami untuk memperkenal Thailand tetapi saya tidak boleh memberikan perinciannya kerana ia belum diluluskan,” jelas beliau.

Tony berkata, AirAsia mengendalikan 973 penerbangan seminggu ke 11 destinasi dalam Thailand termasuk Bangkok, Phuket, Chiang Mai, Chiang Rai, Hat Yai dan Krabi.

Katanya, syarikat penerbangan itu yakin 6.2 juta penumpang akan ke Thailand dengan menaiki penerbangan AirAsia tahun ini berbanding enam juta penumpang tahun lalu meskipun dalam keadaan huru hara di negara itu.

Tegasnya, dua juta penumpang menaiki AirAsia ke Thailand dalam suku pertama tahun ini, dan yakin jumlah penumpang akan pulih dalam suku ketiga dan keempat tahun ini meskipun berlaku penyusutan sebanyak lima peratus dalam dua bulan kebelakangan ini.

AirAsia mencatatkan kadar tempat duduk sebanyak 82 peratus dalam suku pertama dan menyasarkan mencapai 78 peratus bulan ini dengan kempen promosi.

“Kami tidak menjangkakan kesan besar kepada unjuran kami disebabkan krisis politik itu. Krisis sentiasa datang dan pergi,” katanya

No comments:

Post a Comment