Sunday, May 9, 2010

Exasquare ke Asia Tenggara

Oleh WAN NAJIB WAN DAUD
najib.daud@utusan.com.my

Nazim Rahman menunjukkan peralatan telekomunikasi jalur lebar menggunakan talian tenaga elektrik di Kelana Jaya, Selangor, baru-baru ini. – UTUSAN/DJOHAN SHAHRIN SHAH

--------------------------------------------------------------------------------

PETALING JAYA 9 Mei 2010 – Exasquare Corporation, pembekal dan penyedia jalur lebar menerusi talian tenaga elektrik mahu mengukuhkan kedudukan di Indonesia sebelum memasuki pasaran Asia Tenggara.

Jalur lebar menerusi talian tenaga elektrik atau BPL merupakan satu lagi alternatif kepada jalur lebar tanpa wayar (WiFi) selain memiliki kelajuan tingi dan stabil.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Nazim Rahman berkata selain BPL, pihaknya juga turut menyediakan penyelesaian komunikasi termasuk internet, data VoIP data, VOD dan IPTV menerusi grid talian tenaga, rangkaian gentian optik dan medium transmisi lain.

Beliau berkata, ketika ini syarikat itu sedang menjalin kerjasama dengan sebuah syarikat dari Indonesia iaitu PT Indo Comnet Plus (IComPlus) bagi menyediakan perkhidmatan jalur lebar menerusi talian tenaga elektrik.

Katanya, perkhidmatan itu kini dinikmati oleh penduduk di Pulau Jawa dan Bali.

“Indonesia merupakan sebuah pasaran yang besar dan luas dengan kadar penembusan jalur lebar kira-kira 0.3 peratus sahaja ketika ini,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Pada masa ini, sejumlah 4,000 rangkaian gentian optik telah dipasang di seluruh Indonesia.

Katanya, apa yang menguja syarikat itu memasuki pasaran Indonesia adalah komitmen pemerintah memberikan insentif kepada mana-mana pihak yang melaksanakan jalur lebar.

Nazim berkata, teknologi Broadband Over Power Line (BPL) telah beberapa tahun diperkenalkan di Kanada tetapi baru kini mula dikomersialkan berikutan penggunaan serta pelaksanaannya dilihat menjimatkan kos.

Sebagai contoh katanya, BPL amat sesuai digunakan di kawasan pendalaman kerana ia bergantung kepada ibu sawat pencawang tenaga elektrik untuk dipasang peralatan tersebut.

Beliau berkata, prospek pasaran di Indonesia amat cerah dan berpotensi kerana tahun ini ia boleh diluaskan ke selatan Jakarta merangkumi Surabaya, Bali dan Jogjakarta dan memberi tempoh lima tahun akan datang ke Semarang dan Betawi.

Selain itu, Exasquare kini dalam peringkat awal perbincangan dengan kerajaan Filipina bagi menyediakan BPL ke negara tersebut khususnya dengan syarikat pembekal telekomunikasi dan utiliti.

“Filipina merupakan satu lagi potensi pasaran penembusan jalur lebar kerana ketika ini hanya 1.6 peratus kadar penembusan di negara itu,” katanya.

Nazim berkata, bagi tempoh lima tahun akan datang Exasquare merancang untuk menebusi pasaran di Vietnam dan Kemboja selain beberapa negara lain.

Mengulas lanjut katanya, bagi pasaran tempatan Exasquare sedang berusaha mendapatkan kelulusan dari Tenaga Nasional Bhd. (TNB) bagi memasang peralatan tersebut untuk disalurkan kepada pengguna-pengguna di kawasan pendalaman.

Beliau berkata, pihaknya sedang mengintai beberapa peluang baru untuk bekerjasama dengan pemaju-pemaju hartanah bagi memasang kemudahan ini di perbandaran yang baru hendak diwujudkan.

Bagaimanapun ia masih di peringkat awal dan tiada sebarang perjanjian belum dimuktamadkan.

No comments:

Post a Comment