Tuesday, May 18, 2010

RHB yakin Easy jana 20 peratus pendapatan

2010/05/19
RHB Banking Group kini agresif meluaskan konsep perbankan komunitinya, Easy di seluruh negara, menyasarkan segmen itu menyumbang 20 peratus kepada pendapatannya dalam tempoh tiga tahun akan datang.

Pengarah Urusan Kumpulannya, Datuk Tajuddin Atan, berkata RHB menyasarkan mewujudkan sehingga 120 cawangan Easy di seluruh negara tahun ini, daripada 55 cawangan sedia ada. Katanya, Easy kini hanya menawarkan produk kewangan konvensional akan memperluaskan perkhidmatannya kepada produk berlandaskan syariah sebelum suku ketiga tahun ini. “Kami yakin Easy mampu meningkatkan asas pelanggan dan merealisasikan hasrat kami menjadi antara tiga penyedia perkhidmatan kewangan terbaik di Malaysia dan Asean.

“Easy adalah komitmen jangka panjang dan selain Tesco sebagai rakan strategik, kami juga merancang mengembangkan Easy dengan syarikat lain,” katanya selepas perasmian kaunter perkhidmatan Easy di Tesco Ampang, Kuala Lumpur, semalam.

Hadir sama, Ketua Eksekutif Tesco, Tjeerd Jegen dan Pengarah Perbankan Runcit RHB, Renzo Viegas.

Kumpulan perbankan keempat terbesar itu turut menjalin pakatan strategik dengan Tesco Store (Malaysia) Sdn Bhd bagi membuka 22 cawangan Easy di lokasi terpilih pasar raya besar terbabit di seluruh negara.

Tajuddin berkata, RHB kini mempunyai 230,000 pelanggan Easy yang mendapatkan pelbagai perkhidmatan termasuk kad kredit dan pinjaman peribadi, dengan RM300 juta pinjaman disalurkan menerusi kaunter Easy setakat ini.

Dalam pada itu, katanya kerjasama terbaru dengan Tesco itu adalah susulan pelancaran dua produk kewangan tahun lalu, iaitu kad kredit dan debit Tesco-RHB, yang menerima sambutan menggalakkan.

“Sejak pelancarannya, kami telah meluluskan kira-kira 220,000 kad setakat April lalu, yang mana 51 peratus adalah kad kredit dan 49 peratus adalah kad debit,” katanya.

Sementara itu, Jegen berkata enam cawangan baru Tesco yang akan dibuka tahun ini dijangka menyumbang kira-kira 15 peratus kepada pendapatan syarikat itu bagi tahun kewangan yang berakhir 28 Februari ini.

Katanya, daripada enam cawangan itu, dua sudah dibuka awal tahun ini di Rawang, Selangor dan Bukit Indah, Johor Bahru.

“Empat lagi akan dibuka di Melaka, Kepong, Jalan Klang Lama dan Kulim, yang mana Tesco akan melabur antara RM80 juta hingga RM90 juta setiap satu bergantung kepada keluasan pasaraya,” katanya

No comments:

Post a Comment