Monday, May 10, 2010

Gedung Harrods dibuka di China

GEDUNG membeli-belah Harrods yang tersergam indah di London. - AFP

--------------------------------------------------------------------------------

LONDON 10 Mei 2010 - Syarikat pelaburan keluarga diraja Qatar, kini merancang untuk membuka cawangan gedung Harrods di Shanghai setelah berjaya mengambil alih syarikat itu Sabtu lalu, menurut laporan Financial Times hari ini.

Qatar Holdings yang mengambil alih syarikat terkemuka di London itu dengan harga AS$2.2 bilion (RM7.1 bilion), merancang untuk memasuki pasaran China dalam usaha untuk mengeksport produknya ke luar negara.

"Biasanya, bukan satu keputusan yang bijak untuk membuka cawangan di Paris, New York atau Madrid kerana penduduk di situ mudah untuk datang ke London.

"Sebelum ini sudah ada perbincangan sama ada hendak membuka cawangan Harrods di Shanghai ataupun tidak," kata seorang pakar pelaburan kepada akhbar itu.

Mengembangkan kejayaan Harrods ke luar negara merupakan satu daripada empat perkara yang dibincangkan oleh Qatar Holdings dalam kajian selama tiga bulan mereka terhadap syarikat itu, lapor Financial Times.

Perkara lain yang dibincangkan adalah pembangunan gedung mewah dalam talian; mempelbagaikan jenama Harrods serta mengubah suai gedung di London untuk membesarkan ruang jualan.

Jutawan Mesir, Mohamed Al-Fayed menjual gedung mewah di daerah Knightsbridge hujung minggu lalu, selepas lebih suku abad memilikinya.

Bagaimanapun, beliau yang kini berusia 77 tahun dan juga merupakan pemilik kelab bola sepak Fulham dan Hotel Ritz Paris akan terus mempromosi gedung berkenaan sebagai pengerusi kehormat syarikat itu.

Pemilik baru Harrods adalah pelabur utama Qatar Investment Authority yang bertindak sebagai wakil jualan negara teluk itu dalam urusan pelaburan serta pengurusan sumber minyak dan gas. - AFP

No comments:

Post a Comment