Wednesday, May 5, 2010

Sasar jual 1,000 motosikal Piaggio

Oleh Ahmad Fiesal Othman
fsal@bharian.com.my
2010/05/05
Kumpulan Naza diantik pengedar eksklusif di Malaysia bagi empat jenama

KUMPULAN Naza menyasarkan menjual sehingga 1,000 unit motosikal keluaran Piaggio Group tahun ini susulan pelantikannya sebagai pengedar eksklusif di Malaysia bagi empat jenama motosikal keluaran syarikat Itali itu. Pengerusi Eksekutif Bersama Kumpulan Naza, Datuk SM Faisal SM Nasimuddin, berkata buat permulaan pihaknya diberi hak mengedarkan empat jenama keluaran syarikat itu, iaitu Piaggio, Aprilia, Gilera dan Vespa dengan pilihan untuk mengedarkan tiga lagi jenama keluaran syarikat itu, iaitu Moto Guzi, Scarabero dan Derbi pada masa akan datang.

Beliau berkata, pihaknya menjangka kira-kira 50 peratus daripada unjuran jualan untuk motosikal dan skuter keluaran Piaggio yang diedarkannya tahun ini akan disumbangkan Vespa, manakala bakinya dikongsi oleh Piaggio, Aprilia dan Gilera.

“Pelantikan sebagai pengedar eksklusif untuk motosikal keluaran Piaggio ini menaikkan lagi reputasi Kumpulan Naza selepas kejayaan mengedar jenama mewah lain dari Itali seperti Ducati, Ferrari dan Maserati,” katanya kepada pemberita pada majlis memeterai Perjanjian Pengedaran antara Kumpulan Naza dengan Piaggio di Kuala Lumpur, semalam.

Pada majlis itu, SM Faisal memeterai bagi pihak Kumpulan Naza, manakala Piaggio diwakili Pengarah Urusan Asia Pasifiknya, Mark Franklin.

Ia disaksikan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir dan Atase Perhubungan Komersial dan Kedutaan Itali, Fabrizio Vergamini.

Selain mengedarkan motosikal keluaran Piaggio, Kumpulan Naza juga juga akan mengedarkan aksesori, barangan dan cenderahati am bagi semua jenama motosikal dan skuter di bawah Piaggio.

SM Faisal berkata, Kumpulan Naza akan melabur RM6 juta untuk menjayakan pengedaran motosikal Piaggio di negara ini yang mana ia termasuk menubuhkan bilik pameran eksklusif bagi jenama itu serta menyediakan kemudahan selepas jualan.

Beliau berkata, motosikal keluaran Piaggio itu juga akan diedarkan di bawah satu bumbung di pusat sehenti Naza World of Bikes yang akan diwujudkan.

“Pihak kami dan Piaggio juga mungkin menimbangkan kemungkinan memasang sekurang-kurangnya satu model motosikal dan skuter keluaran Piaggio untuk pasaran Asean pada masa akan datang,” katanya

No comments:

Post a Comment