Wednesday, May 5, 2010

Etika cari peluang ambil alih

Oleh AZMAN IBRAHIM
azman.ibrahim@utusan.com.my



Jaya JB Tan (kanan sekali) bertukar-tukar dokumen dengan Abdul Wahid Omar (kiri) sambil diperhatikan Fozia Amanulla di Kuala Lumpur, semalam.

--------------------------------------------------------------------------------



KUALA LUMPUR 4 Mei 2010 - Pengeluar produk tenusu jenama Dairy Champ, Etika International Holdings Ltd. (Etika) kini meneroka peluang baru penggabungan dan pengambil alihan (M&A) di beberapa buah negara dunia termasuk Malaysia untuk mengembangkan perniagaan di peringkat antarabangsa.

Setakat ini, Etika telah mengambil alih syarikat perniagaan pemprosesan susu milik keluarga, Tan Viet Xuan Joint Stock Co., pada bernilai AS$8.7 juta (RM29.5 juta) di Vietnam sekitar Julai tahun lalu.

Malah, pada September tahun yang sama, Etika juga telah selesai mengambil alih syarikat PT Vixon Indonesia iaitu syarikat pengedar produk-produk pengguna di Indonesia.

Pengarah Eksekutif Etika, Datuk Kamal YP Tan berkata, bagi tujuan M&A, pihaknya sedang mengintai peluang di negara-negara Asean, China, India dan New Zealand.

Beliau berkata, pelaksanaan M&A boleh dilakukan di dalam negara kerana Malaysia turut menawarkan potensi yang tinggi.

''Setakat ini, kami sibuk mengintai peluang berkenaan dan berharap pelaksanaannya dapat dilakukan dalam beberapa tahun ini bagi memperluaskan perniagaan syarikat, sekali gus berusaha mencapai peneraju pasaran susu krim di rantau ini,'' katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas menghadiri majlis memeterai kemudahan pembiayaan kewangan bersindiket sebanyak RM368 juta di sini hari ini.

Hadir pada majlis ialah Pengerusi Etika, Datuk Jaya JB Tan serta Presiden dan Ketua Eksekutif Malayan Banking Bhd. (Maybank), Datuk Seri Abdul Wahid Omar.

Hadir sama ialah Pengarah Eksekutif Etika Global Resources Sdn. Bhd., Khor Sin Kok dan Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Eksekutif EONcap Islamic Bank Bhd., Fozia Amanulla.

Etika merupakan syarikat tempatan yang beribu pejabat di Singapura dan disenaraikan di Bursa Singapura, SGX Catalist pada 2004 yang lalu.

Pada hari ini, syarikat itu memeterai sindiket pembiayaan bernilai RM368 juta dengan tiga kumpulan peneraju institusi kewangan iaitu kumpulan AmBank, kumpulan EON Bank dan kumpulan Maybank untuk kegunaan modal kerja dan juga peluasan operasi.

Kumpulan AmInvestment Bank, Maybank Investment Bank Bhd. dan MIMB Investment Bank Bhd. pula menjadi penyusun utama bersama kemudahan pembiayaan itu.

Menurut Kamal, daripada RM368 juta kemudahan pembiayaan berkenaan, sebanyak RM363 juta telah ditawarkan di bawah terma pembiayaan Islam berkonsepkan Bai'Inah manakala baki RM5 juta ditawarkan melalui kemudahan kontrak tukaran wang asing konvensional.

Malah, jelas beliau, Etika memperuntukkan sebanyak RM159 juta daripada jumlah pembiayaan keseluruhan itu untuk digunakan sebagai modal kerja, manakala bakinya untuk membiaya semula pinjaman bank di Malaysia yang juga digunakan sebagai dana modal perluasan masa hadapan termasuk pelaksanaan M&A.

Ketika ditanya segmen perniagaan penyumbang terbesar kepada perolehan syarikat, Kamal berkata, segmen tenusu telah menjadi penyumbang terbesar kepada perolehan syarikat.

Kedua penyumbang terbesar ialah makanan sejuk beku, diikuti pembungkusan dan pembuatan kek dan roti.

Etika kini mempunyai kilang pengeluaran di Meru, Klang dan Glenmarie di Shah Alam, Selangor serta Seremban di Negeri Sembilan.

No comments:

Post a Comment