Thursday, May 6, 2010

Groupe Glon wujud ternakan ayam moden di Malaysia

Oleh Ahmad Farizal Hajat
ahmadfarizal@bharian.com.my
2010/05/07
Pelaburan sedia peluang niaga bagi PKS

GROUPE Glon, firma berkaitan pertanian terbesar di Eropah bakal menyediakan beribu pekerjaan baru dan peluang perniagaan kepada sektor perusahaan kecil dan sederhana (PKS), apabila cadangannya membuka kemudahan lengkap rantaian pengeluaran daging ayam untuk eksport di negara ini menjadi kenyataan tidak lama lagi. Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir, berkata firma yang berpangkalan di Saint Gerand, Perancis itu kini sedang dalam rundingan akhir dengan kementeriannya bagi mengenal pasti lokasi sesuai bagi kemudahan itu yang dianggarkan membabitkan pelaburan berbilion ringgit. Beliau berkata, kemudahan itu antara lain akan turut merangkumi ladang ternakan ayam dan kemudahan pengeraman telur ayam bersistem, makmal penjagaan kesihatan ayam serta penghasilan makanan berkhasiat.

“Ia bukan saja mewujudkan ribuan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan, malah bakal membuka peluang perniagaan kepada syarikat PKS negara ini sebagai pembekal atau vendor firma itu,” katanya ditemui pada Dialog Rantaian Pembekalan Halal di Petaling Jaya, semalam.

Mukhriz berkata, selain menyatakan komitmen untuk melabur di Malaysia, firma Perancis yang turut memiliki rantaian pembekalan lengkap di pasaran antarabangsa itu turut berminat membuka kemudahan secara usaha sama dengan syarikat tempatan.

“Bagi memudahkan mereka mengenal pasti syarikat tempatan yang mempunyai kepakaran sesuai, Miti sedang mengusahakan beberapa sesi padanan perniagaan dengan syarikat tempatan terpilih,” katanya.

Groupe Glon mencatatkan pendapatan 1.46 bilion euro setahun kini menguasai satu pertiga pasaran telur ayam dan mengeluarkan satu perempat daging lembu di Eropah.

Ia memiliki kepakaran menyeluruh dalam bidang penternakan dari penghasilan genetik ternakan terbaik, penternakan, pemprosesan hasil ternakan sehingga kepada proses pembekalan di pasaran antarabangsa.

Kira-kira 10 peratus pendapatannya diraih daripada aktiviti di luar Perancis yang merangkumi penghasilan genetik dan penjagaan kesihatan ternakan sehingga kepada proses penghasilan produk dan perkhidmatan bagi pasaran eksport.

Ketika ini, 80 peratus daripada pendapatan eksportnya datang daripada pasaran Afrika dan benua Asia, dan ia dieksport daripada beberapa kemudahan firma itu di Belgium, Sepanyol, Poland, Republik Czech, Vietnam, Kanada, Mauritius, Nigeria, Senegal, Mali, dan Maghribi.

No comments:

Post a Comment