Monday, May 17, 2010

TDM mahu tingkatkan hasil sawit

Roslan Awang Chik (kiri) bersama-sama Badrul Hisham Mahari pada sidang media di Pulau Duyung, Kuala Terengganu, semalam.

--------------------------------------------------------------------------------

KUALA TERENGGANU 17 Mei 2010 - TDM Bhd., syarikat milik kerajaan Terengganu, sedang merancang meningkatkan pengeluaran hasil sawit setiap hektar ladang miliknya bagi meningkatkan keuntungan syarikat.

Ketua Pegawai Eksekutif TDM, Badrul Hisham Mahari berkata, untuk tujuan itu TDM akan mengurangkan kos pengeluaran setiap tan sawit dan mengembangkan lagi tanah ladang yang kini berjumlah 35,000 hektar di seluruh Terengganu.

"Untuk tujuan itu, fokus kita untuk mengusahakan ladang sawit di Kalimantan yang kini sudah ditanam sehingga 700 hektar, akan meningkat kepada 2,000 hektar menjelang akhir tahun."

"Kita mahu hala tuju kita akan berkembang manakala kos pengeluaran semakin menurun dan dalam masa yang sama perkembangan ladang semakin membesar," katanya pada sidang media bersama Pengerusi TDM, Senator Datuk Roslan Awang Chik selepas majlis perasmian mesyuarat agung tahunan syarikat itu di sini hari ini.

Badrul Hisham berkata, TDM telah ditawarkan tanah seluas 40,000 hektar di Kalimantan, tetapi ia akan memajukan antara 20,000 hektar dan 25,000 hektar dalam tempoh 15 tahun dan mampu mengeluarkan hasil antara 25 dan 30 tahun.

"Ini kerana, daripada 40,000 hektar tanah yang ditawarkan itu, ada yang berpaya, ada yang mengandungi bijih arang batu, emas dan sebagainya yang akan diambil balik sebahagiannya oleh kerajaan," katanya.

Begitu juga dengan perniagaan berkaitan kesihatan di mana TDM kini mempunyai tiga buah hospital pakar iaitu Pusat Perubatan Kelana Jaya (KJMC), Pusat Kesihatan Kuantan Sdn Bhd (KMC) dan Hospital Pakar Kuala Terengganu Sdn Bhd (KTS) yang berkembang sebanyak 18 peratus setahun.

Roslan pula berkata, TDM turut memberi tumpuan kepada bidang kesihatan memandangkan ia kehendak masyarakat.

"Apa yang lebih penting ialah dari segi keupayaan pelanggan datang ke hospital kita. Ini berikutan keadaan ekonomi negara yang bertambah baik, maka sebab itu mereka mampu datang menerima rawatan di hospital kita," katanya.

Roslan berkata, walau pun TDM berdepan dengan keadaan ekonomi dunia yang mencabar dan pasaran domestik yang tidak menentu, tetapi TDM berjaya mencatat keuntungan sebelum cukai RM77.49 juta bagi tahun kewangan 2009 di mana 79 peratus hasil dari bahagian perladangan.

No comments:

Post a Comment