Monday, May 17, 2010

Anak syarikat MISC rancang beli 50 peratus ekuiti VTTI

2010/05/18
ANAK syarikat milik penuh MISC Bhd, MTTI Sdn Bhd, bercadang untuk mengambil alih 50 peratus kepentingan VTTI BV, syarikat yang diperbadankan di Belanda, dengan nilai AS$735 juta (kira-kira RM2.371 bilion).

VTTI ialah anak syarikat milik penuh Vitol Holdings BV. “Pelaburan dalam VTTI seiring dengan strategi MISC untuk mengembangkan perniagaan terminal tangki dan seterusnya mengukuhkan portfolio pengangkutan tenaga dan logistiknya,” kata MISC dalam pengumuman kepada Bursa Malaysia, semalam. Pertimbangan pembelian akan dilunaskan keseluruhannya dengan tunai dan akan dibiayai menerusi dana dalaman, katanya.

Aktiviti utama VTTI adalah memiliki (secara keseluruhan ataupun sebahagian), mengendali dan menguruskan rangkaian terminal penyimpanan dan loji pembersihan produk minyak di lima benua dan 11 negara, termasuk Belanda, Emiriah Arab Bersatu dan Amerika Syarikat (AS).

Pengambilalihan itu akan menyediakan MISC dengan akses serta-merta ke aset terminal tangki yang secara strategiknya terletak di Amsterdam dan Rotterdam, Belanda; Fujairah di Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Port Canaveral, Florida, AS.

“Ini akan membantu MISC bergerak lebih rapat ke arah matlamatnya menjadi penyedia pengangkutan berasaskan tenaga dan perkhidmatan logistik terkemuka di dunia,” katanya.
MISC berkata, perniagaan tangki adalah pelaburan yang menarik yang menyediakan pulangan yang stabil.

“Penyertaan MISC dalam perniagaan terminal tangki akan membezakan MISC daripada pesaing perkapalan tradisinya, sekali gus membolehkan MISC menjual dan memasarkan secara silang peluang pasaran menerusi kedua-dua segmen perniagaan,” katanya.

Ketika ini, VTTI menguruskan rangkaian terminal produk petroleum dengan kapasiti kasar yang digabungkan kira-kira enam juta meter padu.

Menjelang 2013, kapasiti akan terus meningkat kepada hampir tujuh juta meter padu menerusi program pengembangan dan pembinaan baru.

Pada masa ini, VTTI ialah antara 10 penyedia terminal tangki persendirian terkemuka di dunia.

Cadangan pengambilalihan itu dijangka tidak mempunyai sebarang kesan material ke atas pendapatan dan pendapatan sesaham MISC untuk tahun kewangan berakhir 31 Mac 2011, tetapi dijangka menyumbang secara positif kepada pendapatan masa depan MISC

No comments:

Post a Comment