Sunday, May 16, 2010

Ivory bangun kondominium eksklusif The Peak Residences

PULAU PINANG 16 Mei 2010 - Selepas menjadi penyelamat kepada beberapa projek, Ivory Properties Group (Ivory) sekali lagi menggunakan kepakarannya untuk membangunkan The Peak Residences di Mount Erskine, Tanjung Tokong di sini.

Pada masa sama, syarikat pemaju hartanah itu juga berjaya melonjakkan nilai pembangunan kasar (GDV) projek terbengkalai yang pada mulanya diberi nama Fettes Villa iaitu daripada RM80 hingga RM100 juta kepada RM415.7 juta.

Fettes Villa merupakan projek pembinaan apartmen kos sederhana rendah oleh Gewaris Sdn. Bhd., namun setelah berdepan masalah, pembiaya projek, Malaysia Building Society Bhd. (MBSB) telah meminta Ivory mengambil alih.

Diberi nama The Peak Residences dan bakal ditransformasi kepada kondominium eksklusif dengan semua unit mempunyai pemandangan laut, pembinaan projek itu bakal dimulakan pada bulan Jun dan dijangka siap sepenuhnya tahun 2013.

Pengarah Urusan Ivory, Datuk Low Eng Hock berkata, projek yang terletak di Lebuhraya Halia itu akan dibangunkan di atas tanah seluas kira-kira 13.7 ekar dengan membabitkan dua fasa.

''Fasa pertama melibatkan pembinaan tiga blok kondominium 38 tingkat yang mengandungi 609 unit termasuk 30 unit ruang niaga dua tingkat yang terletak di bahagian bawah tempat letak kereta dan satu blok 38 tingkat dengan 564 unit kos sederhana rendah pada fasa 1A.

''Fasa kedua pula membabitkan pembinaan dua blok 38 tingkat mengandungi 292 unit kondominium dan lapan unit empat tingkat kedai pejabat," katanya.

Beliau berkata demikian kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di Birch House di sini baru-baru ini.

Ivory sebelum ini berjaya meyakinkan MBSB mengenai kemampuan syarikat tersebut menyelamatkan projek The View Twin Towers di Batu Uban selain Tanjung Park di Tanjung Tokong dan Plaza Ivory di Bukit Gambir.

Mengulas lanjut, katanya, The Peak Residences juga menitikberatkan alam sekitar di mana mengikut pelan perancangan sebuah taman bakal dibangunkan di tingkat atas kondominium selain kemudahan lain bakal dinikmati pembeli.

Antara kemudahan berkenaan, jelasnya, adalah kolam renang, taman permainan, tempat barbeku, laluan joging, kelab sukan dan jakuzi.

Selain itu, kawasan tersebut juga strategik kerana perjalanan ke pusat membeli-belah dan tempat makan hanya memakan masa lima mini.

No comments:

Post a Comment