Sunday, May 9, 2010

Domino's Pizza tambah kemudahan dalam talian

Oleh Shahrizan Salian
shahrizan@bharian.com.my
2010/05/10
Restoran perkenal perkhidmatan permudahkan tempahan

DOMMAL Food Services Sdn Bhd, pengendali rangkaian restoran Domino's Pizza, yakin dapat menggandakan jumlah tempahan secara dalam taliannya menerusi pelbagai kemudahan tambah nilai yang ditawarkannya untuk perkhidmatan berkenaan. Ketua Pegawai Operasinya, Ba U Shan-Ting, berkata peningkatan jumlah tempahan secara dalam talian juga bakal mengukuhkan jenama Domino’s Pizza yang kini adalah penyedia perkhidmatan penghantaran piza terbesar Malaysia. Katanya, pada masa ini, secara purata Domino’s Pizza menerima 500 hingga 2,000 tempahan secara talian setiap hari di semua 42 cawangan di seluruh negara yang merangkumi 86 peratus daripada jualan keseluruhannya.

“Ada peningkatan dalam arah aliran penggunaan kemudahan tempahan secara dalam talian sejak perkhidmatan ini mula diperkenalkan di Malaysia pada 2002.

“Perkembangan teknologi yang pesat juga membuka ruang kepada kami mempelbagaikan kemudahan berkenaan bagi memudahkan pelanggan membuat tempahan,” katanya dalam satu temubual di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Shan-Ting menambah, syarikat akan melancarkan satu lagi perkhidmatan tambah ke atas kemudahan dalam taliannya, Domino’s Pizza Tracking iaitu sistem pengesanan tempahan piza yang memudahkan pelanggan mendapatkan maklumat masa sebenar mengenai proses tempahan mereka.

Katanya, perkhidmatan itu yang diperkenalkan rangkaian Domino’s Pizza global dan pertama seumpamanya di Malaysia serta rantau Asia Tenggara akan dilancar pada 17 Mei ini di seluruh rangkaian restoran miliknya.

“Perkhidmatan ini akan dibangunkan secara berperingkat dan ia bukti komitmen kami untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada pelanggan,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Shan-Ting berkata, Domino’s Pizza sudah bersedia untuk meneroka pasaran baru dengan rancangan membuka cawangan pertamanya di luar lokasi sedia ada, yang mana ia bakal direalisasikan akhir tahun ini.

Beliau berkata, syarikat akan membuka cawangan pertama seumpama itu di sebuah negeri di Pantai Barat Semenanjung, sekali gus meluaskan lagi rangkaian restorannya di negara ini.

Difahamkan, cawangan terbabit akan dibuka di Ipoh, Perak.

“Kami juga meninjau dua lokasi baru dengan satu daripadanya dibuka sebelum akhir tahun ini dan satu lagi tahun depan,” katanya.

Shan-Ting berkata, syarikat merancang melabur kira-kira RM5 juta bagi membuka 10 lagi cawangan baru restoran Domino’s Pizza tahun ini, terutama di sekitar Lembah Klang.

“Kami memperuntukkan kira-kira RM500,000 untuk pembukaan setiap cawangan baru itu, selain melaksanakan strategi pemasaran lebih agresif,” katanya.

Daripada 42 cawangan Domino’s Pizza ketika ini, 34 daripadanya terletak di Lembah Klang dan baki masing-masing di Johor Bahru, Pulau Pinang dan Seremban.

Beliau berkata, syarikat juga akan memperkenalkan rangkaian produk barunya pada awal separuh kedua tahun ini bagi mencapai sasaran pertumbuhan jualan dua angka.

No comments:

Post a Comment