Friday, May 21, 2010

AirAsia terbang ke Lembah Silikon India

KUALA LUMPUR 20 Mei 2010 - AirAsia terbang ke Lembah Silikon India hari ini menerusi pelancaran sulung penerbangan sektor Bangalore-Kuala Lumpur.

Dengan pelancaran itu, Bangalore menjadi destinasi ketujuh bagi AirAsia di India selepas Trivandrum, Kolkata, Chennai, Kochi, Tiruchirappali dan Mumbai, kata syarikat penerbangan tambang rendah itu dalam satu kenyataan.

AirAsia menggunakan pesawat Airbus A320 baru bagi laluan Kuala Lumpur-Bangalore dengan 100 peratus muatan bagi penerangan pertama itu.

"Sektor itu sudahpun menyaksikan faktor muatan hampir 85 peratus dalam beberapa minggu pertama," katanya.

Ketua Serantau AirAsia (Komersial), Kathleen Tan dalam kenyataannya di sini berkata, perkhidmatan harian dijangka menampung jumlah trafik yang besar, termasuk pengguna perniagaan dan pelancong selain pelajar dari dan ke pusat teknikal di selatan India itu.

Perkhidmatan itu juga dijangka menampung serta mempromosikan pelancongan perubatan di Bangalore apabila syarikat penerbangan itu mencatat permintaan yang tinggi daripada sektor kesihatan, dengan pesakit mendapatkan bantuan perubatan dari institusi di Bangalore, katanya.

Mengenai penerbangan hari ini, AirAsia membawa 15 kanak-kanak yang menghidap penyakit jantung kongenital yang akan menjalani pembedahan jantung terbuka di Institut Jantung Narayana Hrudayalaya, hospital jantung terbesar dunia untuk kanak-kanak.

AirAsia menawarkan tambang serendah RM25 bagi tetamu yang terbang dari Bangalore sebagai sebahagian daripada tawaran promosi satu juta tempat duduk percuma baru-baru ini

No comments:

Post a Comment