Thursday, February 11, 2010

Khidmat pemantauan kredit PKS pertama dilancar (12/2/10)

SME Credit Bureau (M) Sdn Bhd, yang menyediakan laporan kredit bagi perniagaan kecil, melancarkan khidmat pemantauan kredit (CMS) pertama negara untuk meningkatkan penarafan syarikat kredit perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

Pengarahnya Datuk David Chua berkata CMS adalah cara berkesan dan termampu bagi syarikat PKS mengekalkan tahap penarafan kredit mereka.

"Sistem ini akan memantau perubahan utama dalam perbankan, perniagaan dan maklumat kredit perdagangan dan juga penarafan kredit syarikat PKS," katanya kepada Bernama semalam.



Beliau berkata, perubahan pada data itu akan dihantar sebagai e-mel peringatan kepada syarikat PKS yang melanggan perkhidmatan itu.

"Pelancaran CMS pada 1 Februari lalu akan membantu menangani persepsi sektor PKS sebagai peminjam berisiko tinggi," kata Chua.

Katanya, CMS membolehkan institusi kewangan dan peminjam lain mengakses maklumat kredit terkini, tepat dan boleh dipercayai mengenai sesebuah syarikat PKS.

"Ini akan membantu pemberi pinjaman membuat penilaian kredit dengan lebih cepat di samping mempercepatkan lagi aktiviti pembiayaan," katanya.

Chua bagaimanapun berkata, pengeluaran penarafan kredit itu tidak akan memberi sebarang perakuan untuk sama ada memperluaskan atau menyekat kredit kepada syarikat PKS, malah akan menawarkan saranan untuk tambah nilai.

Beliau berkata, biro itu dijangka dapat mendaftarkan 12,000 pelanggan baru tahun ini.

No comments:

Post a Comment