Tuesday, February 23, 2010

Langsat Terminal labur RM590 juta sediakan kemudahan penyimpanan

JOHOR BAHRU 23 Feb 2010 - Langsat Terminal (One) Sdn. Bhd. telah melabur RM590 juta untuk mengadakan kemudahan tangki penyimpanan minyak dengan kapasiti 480,000 meter padu di Pelabuhan Tanjung Langsat, Pasir Gudang di sini.

Pengerusinya, Ngau Boon Keat berkata, projek itu mengandungi tiga fasa di mana fasa pertama melibatkan pembinaan tujuh tangki simpanan Nafta dan penyulingan pertengahan dengan kemampuan penyimpanan 130,000 meter padu yang siap dan beroperasi pada September tahun lalu.

"Fasa kedua pula merangkumi 13 tangki penyimpanan untuk diesel dan minyak petrol berkapasiti 270,000 meter padu yang dijangka beroperasi bulan depan.

"Kami telah melabur RM500 juta dalam kedua-dua fasa itu dan telah menambah sebanyak RM90 juta untuk menyediakan tangki penyimpanan berkapasiti 80,000 meter padu untuk fasa ketiga," katanya pada majlis perasmian terminal tersebut di Pelabuhan Tanjung Langsat, Pasir Gudang di sini semalam.

Projek Langsat Terminal (One) itu dibangunkan dengan kerjasama Dialog Group Bhd., MISC Bhd. dan Puma Energy Asia Pacific BV melalui anak syarikatnya, Trafigura Beheer BV.

Boon Keat berkata, pihaknya kini merancang membangunkan sebuah lagi terminal terminal baru dengan pembinaan tangki penyimpanan berkapasiti 170,000 meter pada.

''Kami juga bercadang untuk mendapatkan tanah untuk membina lebih banyak tangki penyimpanan pada masa depan,'' kata beliau.

No comments:

Post a Comment