Thursday, March 18, 2010

Agrobank mahu tembusi Asia

Oleh AZMAN IBRAHIM
bisnes@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 18 Mac 2010 - Selepas dua tahun dikorporatkan, Agrobank merancang untuk melangkah lebih jauh dengan mengembangkan perniagaannya ke peringkat antarabangsa pada 2015.

Pada waktu itu, bank tersebut menyasarkan untuk menjalankan perniagaan 100 peratus berasaskan pematuhan syariah atau perbankan Islam.

Pengarah Urusannya, Datuk Ahmad Said (gambar) berkata, sebagai permulaan pihaknya merancang menembusi pasaran Asia kerana negara-negara di rantau itu berisiko rendah untuk dijadikan destinasi pelaburan berbanding di negara-negara barat.

"Bagaimanapun, setakat ini kami masih memberi tumpuan terhadap perniagaan di Malaysia kerana pasaran di negara ini masih lagi luas dan banyak lagi portfolio perniagaan yang masih belum diterokai,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengumumkan prestasi kewangan Agrobank bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2009 di sini hari ini.

Agrobank kini mempunyai 167 buah cawangan di seluruh negara termasuk di Sabah dan Sarawak.

Setakat ini, Agrobank mempunyai tiga segmen portfolio iaitu perbankan agro, perbankan individu dan perbankan perniagaan.

Selain itu, Ahmad menambah, bermula tahun ini, bank berkenaan merancang menawarkan segmen perniagaan baru, iaitu pinjaman perumahan.

Katanya, segmen perniagaan itu akan dilancarkan pada suku kedua tahun ini bersama-sama produk kewangan baru, General Investment Account (GIA) yang berkonsepkan Murabahah.

Menurut beliau, segmen pinjaman perumahan itu tertakluk kepada kediaman siap bina dalam usaha mengurangkan risiko kepada peminjam terhadap projek terbengkalai.

"Kami memperkenalkan segmen pinjaman tersebut bagi meningkatkan kesejahteraan rakyat.

"Segmen ini turut memberi tumpuan kepada golongan pembeli kediaman yang sukar mendapat pembiayaan daripada bank-bank lain atas faktor-faktor tertentu.

"Kami menjanjikan tawaran pinjaman perumahan yang akan dilancarkan pada suku kedua tahun ini bagi meningkatkan persaingan dan menarik perhatian di pasaran,'' ujarnya.

Ketika ditanya pembukaan cawangan bank baru di negara ini, beliau berkata, pihaknya melabur kira-kira RM6 juta hingga RM7 juta bagi tujuan tersebut.

Katanya, sebanyak enam buah bank baru akan dibuka iaitu di Alor Setar di Kedah, Kota Bharu (Kelantan), Kota Kinabalu, Ranau atau Kundasang (Sabah), Bukit Mertajam (Pulau Pinang) dan Merlimau di Melaka.

Kata Ahmad, pada tahun ini, pihaknya merancang untuk memperkenalkan enam produk kewangan baru termasuk GIA.

No comments:

Post a Comment