Monday, March 15, 2010

PCSB meterai jualan gas dengan Petronas

2010/03/09
SARAWAK Shell Bhd dan Petronas Carigali Sdn Bhd (PCSB) semalam memeterai Perjanjian Jualan Gas dengan Petronas bagi gas asli yang dihasilkan dari tiga telaga di Blok SK308 di luar pantai Sarawak.

Menerusi Perjanjian Jualan Gas SK308 itu, Shell dan PCSB akan menghasilkan dan menghantar gas dari telaga gas F28, F14 dan E6 yang operasinya dikendalikan Shell, bagi memenuhi keperluan kilang gas asli cecair MLNG Tiga Sdn Bhd, yang terletak dalam kawasan Kompleks LNG Petronas di Bintulu.
"Perjanjian ini akan meningkatkan lagi keselamatan bekalan kepada Kompleks LNG Petronas yang memiliki rekod cemerlang tidak pernah kehilangan kargo selama lebih 27 tahun sejak penghantaran pertamanya pada 1983 serta membantu memenuhi permintaan pelanggan global yang semakin meningkat," kata Pengarah Urusan Sarawak Shell yang juga Pengerusi Shell Malaysia, Anuar Taib. Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan yang dikeluarkan Shell Malaysia sempena majlis memeterai perjanjian jualan gas itu di Kuala Lumpur, semalam.

Anuar memeterai bagi pihak Sarawak Shell, Petronas diwakili Naib Presiden Cari Gali dan Pengeluaran, Ramlan Abdul Malek; manakala PCSB oleh Pengarah Urusannya, Datuk Abdullah Karim.

No comments:

Post a Comment