Sunday, March 21, 2010

Hotel Seri Malaysia mahu buka dua cawangan baru

Oleh Zuraidah Mohamed
zmohamed@bharian.com.my
2010/03/22
RM62 juta dilabur kembang rangkaian di Lawas, Kangar

HOTEL Seri Malaysia Sdn Bhd merancang mengembangkan rangkaian hotelnya dengan membuka dua cawangan baru akhir tahun ini membabitkan pelaburan RM62 juta.

Pengarah Urusannya, Zahriah Abd Kadir, berkata cawangan yang akan dibuka di Lawas, Sarawak dan Kangar, Perlis itu akan menjadikan jumlah hotel di bawah kumpulan itu kepada 21.
Katanya, Hotel Seri Malaysia yang ditubuhkan 15 tahun lalu menumpukan kepada keperluan golongan sederhana, kini syarikat itu agresif menaik taraf kemudahannya bagi menyediakan perkhidmatan lebih menyeluruh. “Kami telah menyusun pendekatan strategik dalam usaha memenuhi kehendak serta keperluan dalam industri perhotelan dan hospitaliti dengan mengkaji semula strategi perniagaan kami.

“Bagi terus mengukuhkan jenama Seri Malaysia khususnya dalam keadaan ekonomi tidak menentu, kami mengorak langkah dengan memperkenalkan Hotel Seri Malaysia dengan ciri dan kemudahan setanding hotel empat bintang bagi menyediakan perkhidmatan lebih baik kepada pelanggan,” katanya kepada Berita Harian di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Zahriah berkata, pembukaan dua cawangan baru tahun ini menjadikan hotel di bawah pengurusannya kepada tiga selain di Kepala Batas, Pulau Pinang, manakala 18 cawangan dikendalikan oleh operator hotel usahawan Bumiputera.

Katanya, syarikat itu membangunkan hotel setinggi tiga tingkat di Kangar dengan 150 bilik berkonsepkan ala resort, manakala di Lawas pula setinggi tujuh tingkat menawarkan 104 bilik.
“Kami turut merancang membuka cawangan baru di Sandakan, Kota Bharu, Kota Kinabalu dan Kuala Lumpur dalam tempoh tiga tahun susulan permintaan tinggi dikalangan pelanggan dan operator hotel yang berminat menggunakan jenama Hotel Seri Malaysia,” katanya.

Zahriah berkata, Hotel Seri Malaysia kini sedang menaik taraf rangkaian hotelnya secara berperingkat termasuk menyediakan perkhidmatan lif dan kolam renang.

Katanya, syarikat itu mensasarkan pertumbuhan jualan kira-kira lima peratus tahun ini, didorong promosi agresif serta tawaran harga bilik yang kompetitif.

Katanya, pendapatan rangkaian hotel syarikat itu tahun lalu melebihi sasaran walaupun ekonomi belum pulih sepenuhnya dan langkah penjimatan diambil syarikat serta agensi kerajaan.

No comments:

Post a Comment