Friday, March 19, 2010

Sunway Holdings berpotensi catat untung tertinggi

2010/03/20

SUNWAY Holdings Bhd menjangka mencatatkan keuntungan tertingginya tahun ini berikutan langkahnya membida bagi kerja pembinaan bernilai RM16 bilion di seluruh dunia.

Pengarah Urusannya, Yau Kok Seng berkata, nilai kontrak yang diperoleh syarikat itu dijangkakan meningkat 33 peratus kepada RM4 bilion tahun ini, sebahagiannya dijana daripada pelaksanaan projek awam oleh kerajaan. “Persekitaran pasaran telah meningkat dalam tempoh enam bulan lalu dan kami yakin dapat memperoleh sebilangan projek yang dibida di dalam negara,” kata Yau dalam temubual dengan Reuters di Kuala Lumpur, semalam.

Yau berkata, Sunway sudah mengemukakan tender bagi beberapa daripada kerja pembinaan projek terminal tambang murah baru (LCCT) yang bernilai RM2 bilion di Sepang.

Pengumuman mengenai syarikat yang terpilih akan diumumkan seawal bulan ini, katanya.

Beliau berkata, projek infrastruktur besar lain yang akan dilaksanakan tahun ini termasuk projek transit aliran ringan (LRT) berhampiran Kuala Lumpur, serta loji rawatan dan penyaluran air Pahang tengah.

Pembinaan adalah segmen perniagaan yang menjana pendapatan terbesar kepada Sunway dengan menyumbang lebih separuh daripada keuntungannya.

Segmen perniagaan lain kumpulan itu adalah operasi kuari, penghasilan bahan binaan, pembangunan hartanah serta perdagangan dan pengilangan.

Operasi luar negara membabitkan projek pembinaan dan pembangunan hartanah di China, Singapura dan Asia Barat pula menyumbang 80 peratus kepada keuntungan sebelum cukai kumpulan itu.

No comments:

Post a Comment