Sunday, March 14, 2010

Plus Expressways giat usaha ke luar negara

2010/03/15
Manfaat peluang projek infrastruktur di Asia Tenggara

PLUS Expressways Bhd, pengendali lebuh raya bertol terbesar di Malaysia, kini menggiatkan usaha untuk mengembangkan operasinya ke luar negara berikutan potensi pertumbuhan perniagaan yang terhad di dalam negara.

Pengarah Urusan Plus Expressways, Noorizah Abdul Hamid, berkata syarikat sedang berunding dengan beberapa pihak di negara rantau Asia Pasifik, selain India dan Indonesia yang sudah dimulakan penerokaannya sejak lama dulu. Katanya, pada masa ini terdapat potensi besar dari segi pertumbuhan kemudahan lebuh raya di luar negara, khususnya di Asia Tenggara yang memerlukan pembangunan infrastruktur.

Beliau berkata, dengan pengalaman lebih 20 tahun menguruskan lebuh raya di Malaysia, syarikat yakin dapat memberi sumbangan terbaik di negara yang sedang pesat membangunkan kemudahan infrastruktur utama mereka, terutama lebuh raya.

“Langkah itu (pengembangan operasi di luar negara) diambil memandangkan potensi pertumbuhan dalam negara yang terhad, sedangkan syarikat mempunyai kemahiran selepas 20 tahun penubuhannya,” katanya.

Mengulas operasi di India, Noorizah berkata, pihaknya bersedia menerima lebih banyak projek di negara itu memandangkan ia sudah ada pengalaman menyiapkan dan mengendalikan laluan bertol Lebuhraya Bhiwandi-Kalyan-Shil Phata sepanjang 25 kilometer (km) pada suku keempat tahun lalu, yang juga penyertaan pertama syarikat itu di luar negara.

Satu lagi projek di India diperoleh Plus Expressways susulan pengambilalihan Indu Navayuga Infra Project Private Ltd yang secara tidak langsung menawarkan potensi pengendalian lebuh raya sepanjang 28 km dengan kutipan tol bermula pertengahan tahun ini.

Di Indonesia, beliau berkata, walaupun penerokaan dimulakan sejak 2007, cadangan pembinaan lebuh raya sepanjang 160 km pada 2008 masih tertangguh.

Sementara itu, mengulas cadangan pembinaan lebuh raya kedua menghubungkan Utara-Selatan, Noorizah berkata, Plus Expressways berpendapat lebuh raya kedua itu tidak wajar memandangkan penggunaan lebuh raya yang sedia ada masih jauh daripada kapasiti penuh.

Katanya, pembinaan lebuh raya dengan anggaran perbelanjaan RM5 bilion hingga RM6 bilion itu juga tidak memadai semata-mata untuk memenuhi keperluan trafik yang hanya sesak untuk tempoh tertentu, sedangkan terdapat potensi untuk membesarkan lebuh raya sedia ada dengan belanja yang jauh lebih murah.

Kerajaan baru-baru ini mengumumkan akan membuat kajian terperinci bagi membina Lebuh Raya Utara-Selatan Kedua bagi menyediakan laluan opsyen kepada pengguna Projek Lebuh Raya Utara Selatan (Plus) untuk ke destinasi masing-masing.

Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor berkata, kajian itu meliputi kadar trafik serta pekan yang boleh dilalui lebuh raya baru berkenaan, selain kesannya terhadap ekonomi dan pembangunan setempat.

Noorizah menegaskan, pembinaan lebuh raya kedua memerlukan perbelanjaan terlalu tinggi, sedangkan kapasiti purata lebuh raya Utara-Selatan di bahagian tengah pada hari biasa hanya 50 peratus, manakala di bahagian lain hanya antara 30 dan 35 peratus.

Katanya, trafik hanya padat pada hari tertentu terutama pada hari atau musim perayaan, justeru sebarang cadangan untuk membina lebuh raya kedua tidak wajar serta perlu kajian teliti.

“Lebih baik lebuh raya sedia ada dilebarkan lagi daripada membelanjakan RM6 bilion untuk membina lebuh raya baru,” katanya sambil menambah Plus Expressways hanya membelanjakan RM1 bilion untuk membesarkan jalan daripada dua laluan kepada tiga laluan di bahagian tertentu sepanjang Lebuhraya Utara-Selatan.

Dalam pada itu, inisiatif Plus Expressways menganjurkan Persidangan dan Pameran Lebuh Raya Antarabangsa Plus (Piece) 2010 di Kuala Lumpur pada 5 hingga 7 April ini, adalah sebahagian pendekatan syarikat untuk menzahirkan komitmennya meneroka pasaran luar negara dengan lebih agresif.

Noorizah berkata, persidangan itu bakal dihadiri 350 peserta termasuk 70 peratus daripada luar negara, antaranya pembuat keputusan, agensi kerajaan, syarikat pengendali, perunding, kontraktor lebuh raya, selain pembiaya dan organisasi swasta.

No comments:

Post a Comment