Tuesday, March 30, 2010

Satria Neo R3 Lotus Racing dilancar

Oleh Suffian A Bakar
suffian@bharian.com.my
2010/03/31


DR MAHATHIR bersama Kovalainen (empat dari kiri), Syed Zainal Abidin (tiga dari kanan), Fairuz dan Trulli (kanan) pada pelancaran Proton Satria Neo R3 Lotus Racing edisi terhad, di Kuala Lumpur, semalam.Harga edisi terhad penuhi spesifikasi kereta lumba ditawar atas jalan RM115,000 seunit

PROTON Holdings Bhd semalam melancarkan Proton Satria Neo R3 Lotus Racing, edisi terhad yang ditala khusus untuk mereka yang meminati spesifikasi sebuah kereta lumba.

Pengarah Urusannya, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir, berkata model itu yang dikeluarkan sempena pembabitan Proton dalam Formula Satu (F1), menggunakan enjin CamPro CPS 1.6 liter yang ditala oleh R3, bahagian sukan permotoran Proton yang mengkhusus dalam penyelidikan, pembangunan dan pengeluaran kereta lumba, bagi menghasilkan lebih kuasa serta tork. Digerakkan oleh sistem pengurusan enjin R3, Neo R3 Lotus Racing menggunakan aci sesondol berprestasi tinggi, sistem ekzos ditala semula yang mana enjin CamPro CPS 1.6 liter mampu menjana 145 brek kuasa kuda (bhp) pada 7,000 rpm berbanding model standard Satria Neo dan Satria Neo CPS yang masing-masing pada 110 bhp dan 125 bhp.

Beliau berkata, tork maksimum juga ditingkatkan kepada 168Nm pada 5,000 rpm, daripada 148Nm dan 150Nm pada dua model standard sebelumnya.

“Ini sekali gus membolehkan Neo R3 Lotus Racing memecut 0-100 kilometer sejam dalam 9.2 saat sebelum mencapai kelajuan maksimum 200 kilometer sejam,” katanya sambil menambah pengenalan model baru itu mendapat inspirasi daripada semangat Lotus Racing.

Beliau berkata demikian pada pelancaran model baru itu yang disempurnakan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, di Kuala Lumpur, semalam.

Hadir sama tiga pemandu Pasukan 1Malaysia Lotus F1, Jarno Trulli, Heikki Kovalainen dan Fairuz Fauzy.

Dengan pengeluaran terhad 25 unit setahun, Proton Satria Neo R3 Lotus Racing ditawarkan pada harga di atas jalan RM115,000 seunit.

Menyentuh reka bentuk paling ketara pada model itu, Syed Zainal berkata, selain mengekalkan warna klasik hijau Lotus Racing, ia menampilkan fender depan dengan lubang udara sisi sporty yang mempamerkan tulisan Lotus Racing.

Katanya, ini untuk memberikan imej lebih eksklusif, manakala tempat duduk pula diperbuat daripada kulit Nappa

No comments:

Post a Comment