Wednesday, March 10, 2010

Sun Bear Solar rancang pelaburan RM5.2 bilion

Oleh Zainab Mohd Yatim

2010/03/11
Syarikat mahu bina kilang pengeluaran di Kota Kinabalu

PENGELUAR produk berasaskan tenaga solar yang berpangkalan di Hong Kong, Sun Bear Solar Ltd akan melabur RM5.2 bilion di Malaysia untuk mengeluarkan kaca solar mesra alam bagi industri solar fotovoltik.

Pelaburan akan dilakukan menerusi anak syarikatnya, Sun Bear Solar Sdn Bhd itu bakal menjadikan Malaysia pusat utama penghasilan produk berkenaan di dunia.

Pengerusi Sun Bear Solar, Lee Holy Judd, berkata pelaburan itu akan dibuat dalam tempoh lima tahun membabitkan pembinaan kilang pengeluaran kaca solar di tapak seluas 120 hektar di Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KPKK), Sabah. Beliau berkata, dalam fasa pertama, syarikat itu akan melabur RM2.2 bilion untuk membina dua barisan pengeluaran yang dijangka memulakan operasi pada 2012.

“Kami menjangkakan kilang itu akan beroperasi sepenuhnya dalam tempoh lima tahun dengan menggajikan lebih daripada 1,200 pekerja. Ia akan menjadi lokasi utama dunia bagi pengeluaran kaca solar panel dan modul,” katanya pada sidang media mengumumkan pelaburan itu di Kuala Lumpur, semalam.

Turut hadir, Ketua Pengarah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (Mida), Datuk Jalilah Baba.

Lee menegaskan, Sun Bear Solar kini sedang berunding dengan enam syarikat antarabangsa berpotensi menjadi pelanggan syarikat itu.
Katanya banyak syarikat di negara ini juga menggunakan kaca solar dalam operasi pengeluaran mereka.

Beliau menjelaskan, Sabah dipilih sebagai lokasi pelaburan itu berdasarkan kepada sumber bahan mentah untuk kegunaan pengeluaran kaca solar yang banyak di negeri ini, termasuk silika dan batu kapur.

Katanya, syarikat itu juga akan mendapatkan satu lagi bahan mentah, iaitu dolomit dari Perak.

“Pada awal pengeluaran kami di Hong Kong, kami memperoleh sumber bahan mentah dari negara Barat, termasuk dari benua Amerika dan Jerman, tetapi hasil penyelidikan kami bertahun-tahun di dapati pasir di Sabah menghasilkan kaca terbaik yang jernih tanpa bahan cemar,” katanya.

Beliau berkata, kaca solar akan dihasilkan berpotensi digunakan dalam pelbagai industri dan produk inovasi bernilai tinggi, termasuk pembinaan, produk elektrik dan elektronik dan telekomunikasi.

Sementara itu, Jalilah berkata, kilang Sun Bear Solar di Sabah itu akan menyediakan potensi untuk meningkatkan penggunaan tenaga diperbaharui di negara ini, seterusnya mengurangkan pergantungan kepada sumber tenaga berasaskan fosil.

Beliau juga berkata, kilang itu disasarkan untuk menjadi projek keutamaan bagi menjana tenaga mesra alam dan bidang pertumbuhan baru berkaitan pengeluaran bernilai tambah yang tinggi.

“Selain menyediakan pekerjaan untuk pekerja mahir dan kurang mahir, kilang Sun Bear Solar juga akan memberi limpahan manfaat ekonomi kepada Sabah,” katanya.

Jalilah berkata, potensi pasaran kaca solar adalah besar dengan nilainya dianggarkan meningkat kepada RM180 bilion tahun ini, dan berkembang kepada RM500 bilion pada 2020.

No comments:

Post a Comment