Thursday, March 18, 2010

Proton rancang pakatan strategik

PETALING JAYA 18 Mac 2010 - Proton Holdings Bhd. (Proton) sentiasa berbincang untuk mengadakan pakatan strategik dengan Volkswagen (VW) dalam usaha menjadi lebih kompetitif di peringkat global.

Pengarah Urusan Proton, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir berkata, apa yang dibincangkan ketika ini adalah dalam bentuk kerjasama yang membolehkan kedua-dua pihak mendapat faedah masing-masing.

"Kerjasama sentiasa berterusan malah kami selalu berhubung dan berbincang lanjut tentang apa yang boleh dikongsikan namun saya tidak boleh mengulas panjang," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis pelancaran Persona Elegance di sini hari ini.

Menurut Syed Zainal, pihaknya tidak menafikan Proton masih lagi mengadakan perbincangan untuk mengadakan kerjasama dengan Volkswagen bagi membangunkan model-model keluarannya.

Beliau turut memberitahu bahawa perbincangan Proton dengan pengeluar kereta terbesar di India, Kumpulan Hero masih lagi berjalan.

Ini kerana katanya, Proton melihat pasaran India merupakan salah satu pasaran penting untuk Proton berkembang dan bersaing di peringkat antarabangsa.

"Sebagai contoh, pelantikan BVR Subbu ke dalam lembaga pengarah Proton adalah berdasarkan keupayaannya serta kearifan pasaran kenderaan di India untuk membantu Proton pada masa depan,'' katanya.

Dalam pada itu, Syed Zainal berkata, Persona merupakan model kedua terlaris ketika ini selepas Saga dan berjaya mengekalkan jualan purata kira-kira 3,600 buah sebulan.

Sejak pelancarannya Ogos 2007, sebanyak 102,914 buah Persona telah didaftarkan dengan 6,800 tempahan pada Februari lalu.

"Persona juga telah berjaya meningkatkan 35 peratus penguasaan pasarannya bagi kenderaan yang sama kelas dengannya.

"Bagi model Persona Elegance ini, kita telah membuat beberapa perubahan, peningkatan dan yakin ia mampu menarik lebih ramai pembeli untuk model ini," katanya.

Persona Elegance menampilkan beberapa ciri baru seperti rim aloi, lampu depan dan belakang direka bentuk semula, gril depan yang menarik, tempat duduk kulit, cermin sisi dibina dengan lampu indikator, beg angin berkembar dan kit badan penuh untuk varian medium dan High Line.

Harga atas jalan antara RM46,499 hingga RM59,499 dengan lima warna menarik iaitu gangsa garnet, hijau chiffon, perak genetic dan hitam tranquility dengan didatangkan jaminan dua tahun atau 50,000 kilometer jaminan pengilang.

Menurut Syed Zainal, pengenalan Persona Elegance dijangka meningkatkan jualan bulanan Persona sekurang-kurangnya 4,000 buah sebulan dan menyumbang 48,000 buah kereta dijual untuk tempoh 12 bulan lalu.

Ia mewakili 11 peratus peningkatan yang ditunjukkan pada 12 bulan lalu dan meningkatkan jualan keseluruhan jualan kereta Proton sehingga lapan peratus bagi tahun kewangan 2010/2011.

No comments:

Post a Comment