Sunday, March 14, 2010

Scomi Group tinjau peluang di Mesir

2010/03/15
SCOMI Group Bhd, syarikat infrastruktur pengangkutan, perkhidmatan logistik serta minyak dan gas, kini meninjau peluang beroperasi di Mesir, khususnya dalam bidang perkhidmatan pengangkutan dan logistik.

Dalam kenyataan semalam, syarikat itu berkata beberapa wakil kumpulan berkenaan mengadakan kunjungan hormat bertemu Menteri Pelaburan Mesir, Dr Mahmoud Mohieldin di pejabatnya di Mesir, baru-baru ini.

Katanya, pertemuan itu adalah sebahagian agenda lawatan delegasi Scomi yang diketuai Ketua Eksekutif, Shah Hakim Shahzanim Zain ke Mesir bertujuan meneroka kerjasama dalam bidang perkhidmatan pengangkutan dan logistik. “Turut ditinjau adalah peluang pelaburan swasta dalam bidang infrastruktur dan logistik berkaitan pengangkutan, industri minyak dan pembuatan tren dan bas,” kata kenyataan itu.

Dalam pertemuan itu, Scomi Group membentang beberapa kertas cadangan bagi meningkatkan kerjasama ekonomi antara Malaysia dan Mesir.

Mengulas mengenai pertemuan itu, Shah Hakim berkata, pihaknya berminat mengadakan kerjasama dengan Mesir, khususnya dalam bidang pengangkutan tren.

“Ini adalah lawatan kali keempat kumpulan itu ke Mesir dalam tempoh kurang dua tahun dan matlamatnya untuk melabur dalam bidang berkenaan,” jelas beliau. Sementara itu, Mohieldin pula menekankan pentingnya mempromosi dan mengembangkan kerjasama antara Mesir dan Malaysia.

“Ia adalah sebahagian daripada kerjasama teknikal dan pelaburan antara Malaysia dan Mesir. Menerusi kerjasama dan penyelarasan dengan kementerian berkaitan, kedua-dua negara akan mendapat manfaat daripada usaha sama itu,” katanya.

No comments:

Post a Comment