Thursday, March 11, 2010

Kompleks bersepadu petroleum di PD

Oleh Ainol Amriz Ismail
bisnes@utusan.com.my



Mohamad Hasan, (lima dari kiri), bersama wakil pemegang saham bagi projek membangunkan Loji Penapis Minyak, Loji Petrokimia serta kemudahan penyimpanan minyak di Port Dickson, semalam. - utusan/MD.SHAHJEHAN MAAMIN

--------------------------------------------------------------------------------



SEREMBAN 11 Mac - Konsortium minyak terbesar Timur Tengah, Gulf Petroleum hari ini memilih Port Dickson sebagai lokasi membangunkan kompleks bersepadu petroleum dan gas bernilai AS$5 bilion (RM17.5 bilion) di negara ini.

Pengarah Urusan Gulf Petroleum (M) Sdn. Bhd. Nor Azmi Abdullah berkata, pembangunan fasa pertama kompleks itu untuk tempoh lima tahun akan dilakukan sebaik sahaja konsortium itu selesai dengan rundingan bersama pemegang sahamnya pada penghujung Mei ini.

''Sebanyak 10 cadangan dikemukakan oleh pelbagai pihak dan Gulf Petroleum telah menyenaraikan dua pilihan iaitu di Perak dan Port Dickson, Negeri Sembilan.

''Selepas mengkaji dan melihat kemudahan yang ada di bandar pelancongan ini, maka Gulf Petroleum bersetuju supaya Port Dickson dijadikan lokasi untuk membangunkan kompleks berkenaan," katanya.

Beliau menyatakan demikian selepas menandatangani perjanjian bagi pihak Gulf Petroleum Malaysia untuk pembangunan Loji Penapis Minyak, Loji Petrokimia serta kemudahan penyimpanan minyak di Port Dickson di sini hari ini.

Majlis tersebut disaksikan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan serta tetamu di kalangan pemegang saham projek tersebut.

Antara yang hadir memeterai perjanjian bagi pihak pemegang saham serta menyediakan khidmat sokongan itu ialah Pengerusi Gulf Petroleum Arab Saudi, Dr. Omar Zuhair Hafiz; Penasihat Kewangan Gulf Petroleum Arab Saudi dari Firma Haykalah, Hisham A. Koshak; Pengurus Besar GCC-ASEAN Economic Centre Arab Saudi, Sy Ismail Al-Mokhdar dan Naib Presiden Kanan GS Group Korea Selatan, Yang Kyo Park.

Tambahan pula katanya, Port Dickson dipilih berdasarkan kesesuaian dan faktor sejarah yang menjadi tumpuan loji penapisan minyak dan gas di negara ini.

Kata Nor Azmi, Port Dickson sebelum ini telah pun mempunyai beberapa loji penapis minyak milik Exxon Mobile, Shell dan Petronas.

''Cadangan pembinaan kompleks berkenaan akan melibatkan keluasan tanah antara 404.6 hektar hingga 607 hektar. Konsortium juga sedang mengadakan perbincangan dengan pemilik tanah bagi tujuan ini," jelasnya.

Dalam pada itu Dr. Omar berkata, pembangunan kompleks Gulf Petroleum itu akan melibatkan pelbagai pemegang saham, yang mana masing-masing mempunyai kepakaran tersendiri.

''Kami amat berharap jika semuanya berjalan lancar, kerja-kerja tanah dapat dilaksanakan pada tahun 2011," katanya.

Sebagai contoh katanya, pelabur dari Singapura diberi tanggungjawab menyediakan perkhidmatan sokongan dalam bentuk teknikal, sebahagian lagi sebagai penyumbang kewangan.

Pemilihan Port Dickson itu dibuat berikutan lokasi strategik dan terletak di kawasan perairan Selat Melaka.

Apabila kompleks itu beroperasi, ia akan memenuhi permintaan minyak untuk negara-negara Arab, selain keperluan dan permintaan tinggi di kalangan negara Asia Timur seperti Jepun, China dan Korea Selatan.

Pada masa yang sama, pembangunan kompleks penapisan minyak di Port Dickson itu berkemampuan menyimpan bahan bakar itu khususnya dari negara Majlis Kerjasama Negara-Negara Teluk (GCC).

Pembangunan fasa pertama bagi tempoh lima tahun itu dijangka akan mengeluarkan 150,000 tong minyak sehari yang akan dieksport ke negara di rantau Asia Pasifik.

Sementara itu, Mohamad berkata, perkembangan itu bakal menyaksikan lebih banyak peluang pekerjaan diwujudkan di bandar pelancongan berkenaan, sekali gus meningkatkan ekonomi negeri pada masa hadapan.

''Kerajaan negeri menyokong pembangunan kompleks berkenaan dan kita akan membantu segala keperluan pelabur untuk merealisasikan impian membina loji penapis minyak bagi pihak Gulf Petroleum di sini," jelasnya.

No comments:

Post a Comment